מטרת הבלוג

בלוג זה משמש כבלוג לימודי במסגרת הלימודים לתואר השני במסלול "תקשוב ולמידה", במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה .

יום שני, 9 בינואר 2012

עליית תנועת הסטנדרטים והמחיר שגבתה


בשנים האחרונות יותר ויותר נראה כי ישנה עליה משמעותית בתנועת הסטנדרטים, יותר ויותר בתי ספר ובכלל מערכות חינוך בעולם כולו אמצו את שיטת הסטנדרטים לניהול בתי ספר ושאר מערכות החינוך. להתנהלות זאת, אופן קבלת ההחלטות וההשלכות הנובעות מהם יש לא מעט מתנגדים, למעשה תיאור המצב הקיים כיום ברוב מערכות החינוך בעולם מתואר במאמר המפורסם של פרופ' וולנסקי.
באופן תמציתי, ניתן לומר כי המטרה העיקרית של העמדת סטנדרטים אחידים במערכות החינוך כגוף אחד ואי התייחסות לפרט בצורה אישית מידיי היא ניסיון להוביל כמה שיותר אנשים בדרך למעלה, אל היעד החינוכי, הלימודי, גם אם זה אומר שעושים וויתורים מסוימים.
ההשלכות הנוצרות מאותם הוויתורים ברורים מאליהם, די ברור שכאשר יוצאים ממיקוד אישי, התמקדות במוצלחים ושימוש בלמידה ברמה ממוצעת אותם אלא שיכלו להגיע למטרות גבוהות יותר, להצטיין לוקים בחסר.
על הנזק הזה לא ניתן ממש לעבור בשתיקה – מדוע?
תארו לעצמכם למשל, שהגאונים שפיתחו את המתמטיקה והפיסיקה שבזכותה אני רושם כעת במחשב שלי עבודה אקדמית, לא היו מגיעים לרמתם האישית הגבוהה, שכן לא היו מנסים ללמד אותם מעבר לרמה הממוצעת המקובלת בהתאם לסביבה שלהם. אי מתן מקום לפלטפורמה מקצועית לגאונים ואנשים כישרוניים עלול לגרום לנזק עולמי, האטת התפתחות העולם מבחינה טכנולוגית ורפואית ואף דעיכה ברמתו הקיימת. חייבים לפתח את מוחות העתיד. הילד הקטן שיושב בכיתה א' יכול להיות המוח הגדול הבא, הממציא המתוחכם שימצא פיתרון למחלת הסרטן למשל, אם לא נעצים בצורה משמעותית את מי שיכול לדהור קדימה, הרי שאנחנו עלולים לגרום לנזקים כבירים.
עם זאת, ברור שאותם גאונים שפיתחו למשל את האינטרנט, חייבים גם אוכלוסיה מתקדמת ומשכילה שתוכל להשתמש בהמצאות שלהם, בפיתוחים שלהם, בפרט בתקופה שההמצאות דורשות מיומנות לשימוש, חשיבה ותבונה רבה.
חייבים למצוא דרך אידיאלית לפתרון המשוואה, לא ייתכן לקבל את המצב בו מוחות העתיד לא מפותחים כבר בגיל צעיר עוד במסגרת הצעירה ביותר שלהם למיצוי מקסימאלי, ולא ייתכן שרוב האוכלוסייה תסבול בשביל אותם גאונים, שכן קרוב לוודאי שהדבר יפגע בסוף גם בגאונים עצמם. המנגנון חייב להיות משולב. פתרונות מיוחדים של יחס אישי, שיעורים פרטיים, ומגמות על למוחות מיוחדים ועוד רעיונות יכולים למנף אותם במקביל ללימוד סטנדרטי, כך הם גם לא יפגעו חברתית, ויהיו כמו כולם מהבחינה הרגשית. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה